onsdag 26 november 2008

Helgen

Nu närmar sig helgen och allt har töat bort - utom hos oss. Funderar på att byta namn på vår kåk till Sibirien. All snö har försvunnit, men nog finns det kvar hos oss! Nu börjar helgen närma sig. Jag ska åka till Danmark och döma på Bassetklubbens special på södra Själland. Blir nog en resa till Tyskland också.

Ju mer jag dömer desto mer tänker jag på stämningen runt ringen. Tänk om alla klappar händer åt alla och att domarna ger råd till nybörjare och förklarar för dem att det inte är så blodigt, det där med att stå i ringen. Jag tycker det är ett måste hos mig att hjälpa nybörjare och jag förväntar mig att medtävlare också ställer upp på det. Jag blev glad när jag såg SKKs nya grundregler, där det står att man inte ska uttala sig nedsättande om enskild medlem. Det är så ofta jag ser/hör från ringen hur utställare kritiserar varandras hundar. Hur kunde hon ge honom ck - han är ju halt eller varför vinner alltid den där upfödaren? När man dömer hundar så dömer man dem för dagen.

En solskenshistoria - jag dömde drever i helgen och gjorde en mycket vacker drever till Bäst i Rasen. Ägaren kom fram till mig efteråt och berättade att jag hade dömt hunden en gång förut (några månader före) och då fick han en tvåa! Vid den utställningen, som skedde i somras var det en för fet hund jag dömde. Nu är det jaktsäsong och hunden var i normalhull. Ägaren hade också lyssnat på varför jag gav hunden en tvåa och sett till att drevern var i kondition. Ägaren var lycklig och jag var glad för hans och hans hunds utveckling. Man kan inte göra något annat än att döma för dagen. Om hunden så är halt i 340 dagar och kommer till mig utan hälta så är det den dagens hund jag bedömer. Problemet med jakthundar kan ju vara att när de ställs ut under sommaren då är de "lätt" överviktiga och kommer sedan en utställning på hösten, så kan de vara allt för magra - men som jag säger - det är smällar man få ta, när jakten börjar. Nu ska Thord ner med hundarna i helgen och rapport kommer nästa vecka

Inga kommentarer: