söndag 16 maj 2010

Skjutkäpp

För många år sedan fick jag en skjutkäpp som skulle hjälpa mig när jag såg de stora djuren. Ärligt talat - det blev inte mycket bevänt med det.

Men så gick vår fjärrkontroll sönder till TV:n och vips blev skjutkäppen förvandlad till en fjärrkontroll. Efter några år fick vi en ny TV till stugan och käppen blev stående i ett hörn.

I torsdags var det i alla fall dags att se om murklerna kommit! Goda vännen Christina och jag skulle ge oss ut på snälla marker. Min yrsel är inte borta. Vad göra? Jo, fram med fjärrkontrollen. Bra stöd blev det. Men kamraten fick böja sig mest. Jag bara pekade. Resultatet? 13 kg murkler på ca 30 min. Rekord?



Hem, göra murkelsås till rådjursytterfileerna. Christina hade gjort en fantastisk god sallad på fänkål, som var finskivlad tillsammans med rädisor. På med olivolja, citron, salt och peppar. Sedan skulle vi äta kräftor - men vi orkade inte. De fick vänta tills nästa dag. Klippa, ta bort tarmen, på med olja, timjan och vitlök. In i 250 gr några minuter. Doppa bröd i spadet och njut - men detta har jag väl berättat förut

Inga kommentarer: