tisdag 4 januari 2011

Oliver och elake Ramsey

Måste i alla fall berätta en kul historia.
Kring jul står jag i köket och skall äntligen tillaga spagettipumpan, som legat länge i skafferiet. Gör som man säger, delar den lägger den i ugnen tills den mjuknar. Sparar kärnorna som jag rostar. Men vad f-n skall jag göra med pumpan. Då hör jag Gordon Ramseys röst från TV-rummet. Han lagar julmat, bl a hör och häpna, en pumpasoppa. Mixa pumpa, sjud i skinkspad ca 10 min (går också med tärning) häll på lite grädde,stek några svampar och soppan blev fantastisk god. Visst är det konstigt att Ramsey bryr sig om mig?


Vad har nu Oliver med detta att göra? Ingenting naturligtvis, men han gav mig också ett bra tips i höstas.

Jag fick en chiliplanta av en arbetskamrat och ett tjugotal frukter blev kvar. Vad göra? Jo, James Oliver torkade dem och mixade med flingsalt. Det gjorde jag också, så nu har jag en jättegod krydda när jag vill ha lite stuns i maten. Fortfarande mycket smakrik. Tänk på det till sommaren - nu vräker bara snön nere!

1 kommentar:

Agneta Westman sa...

Upplevelsen med Gordon Ramsey var ju fantastisk på sitt sätt! Kul!

Det där flingsaltet ska jag komma ihåg. Bra tips. Tack för det!

God fortsättning på bloggaråret önskas dig.