onsdag 4 november 2009

Utställning

Var i södra Sverige denna helg och dömde. Vackra hundar, mindre vackra hundar, men ändå sina ägares ögonstenar. Försöker alltid hjälpa de s k nybörjarna i ringen och förklara varför jag tycker si och så.

Det jag inte begriper är: Varför kan inte utställare gratulera varandra vid dessa tävlingar?

Några synpunkter kommer här
1. Det kostar inga anmälningsavgifter eller andra avgifter att gratulera
2. Nybörjare som står vid ring-side, undrar nog om det är så här det skall vara. De kommer inte att fortsätta gå på utställningar.
3. Vi har ett ansvar, vi som hållit på ett tag, att tänka på hur vi uppträder i ringen och hur vi ska förmedla till våra "nya medlemmar" att det är kul, viktig m m med utställningar.

Jag gör mitt jobb i ringen för att skapa god stämning och förmedla kunskap om varför jag tycker just så och det blir förbannat tråkigt när inte utställarna kan hjälpa till. Jag vet att utställare och domare inte alltid har samma syn på hundarna, framför allt inte egna hundars fel och förtjänster, men "so what?". Svälj och gratulera den som vinner i stället för att visa upp sur min. Du är inte ensam i ringen - alla ser Dig! Nästa gång kanske det går bättre. Ibland kan ju dagsformen också påverka. Till råga på allt hade jag en domaraspirant dvs en som skall bli domare på rasen i ringen. Vana utställare - tänk före, inte efter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt. Tänk att det är så svårt att applådera och gratulera.

Det är verkligen trevligt att sitta vid ringside och höra Dig tala om vad Du tycker är + och - med de hundar Du dömer!
Tack för en trevlig dag! /¨\,----,!

Motvindens sa...

Oj
VAD glad jag blir av sådana här kommentarer