lördag 20 februari 2010

Ja vad gör man när snön vräker ner?

Man kan t ex baka bröd. Brukade inte göra det så ofta. Men sedan upptäckte jag ett nytt mjöl från Finax (brukar inte göra reklam men...) Det heter Manitoba Cream och det är ett bagarmjöl enl reklamen(lila påse) Jag följer som vanligt inte receptet som står på påsen. Men en sak har jag tagit till mig. Thord var på gubbdagiset Jula och köpte en termometer med sladd! På mjölpåsen står det att brödet är klart när det visar 98 grader och det kör vi med nu. Stämmer alltid.

För att få fem, sex bröd gör så här:
Häll i 12- 13 dl varmt vatten, olja (så där 1 dl) salt. Häll på halva mjölpåsen, två påsar torrjäst och sedan resten av mjölet. Eftersom Thord tycker om russinbröd, så gör jag lite olika degar. Låt degen knådas i maskin ca 15 min ta upp den och blanda det ni tycker om. Jäs länge. Idag har jag gjort:
1 russinbröd
2 valnöts- och aprikosbröd
2solrosfrönsbröd.
Det bästa med detta mjöl är att brödet håller sig saftigt ända tills det är slut. Ofattbart!

Inga kommentarer: