söndag 21 februari 2010

Pulsa i snö. Vadå?

Tittar ut genom köksfönstret. Uh, ett rådjur kommer travandes mot fågelmaten. Springer och låser alla dörrar. Han äter starens äpple, men jag inser ju att det blir för lite. Knackar några ggr på dörren. Han går ca 30 m mot grannen. Jag hämtar två baljor med fågelfrön och några äpplen. Kastar ut det där fåglarna äter. Råbocken kommer åter, äter massor och lägger sig för att slappa (?) i en av gångarna Thord har haft snöslungan till hjälp med för att komma åt veden. Efter ett tag behövs ved inomhus. Rådjuret går mot grannen. Är han kvar? Hundarna behöver ut. Då får jag alltså pulsa efter, ca 50-60 cm lössnö. Tungt vill jag lova. I min ungdom, när jag var aktiv i simning, pulsade vi ett år, upp och ned i en slänt fylld av snö, och jag vet att jag var trött redan då. Men vad gör man inte för rådjuren en sådan här vinter. De har lovat 17 minus i veckan. Förr kunde man inte alls lita på SMHI - varför ska man det idag?

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter kallt! Om du inte litar på SMHI kan du testa denna norska vädertjänst: http://www.yr.no/sted/Sverige/%C3%96sterg%C3%B6tland/Vikingstad/

Prognoserna därifrån visar på aningen "mildare" väder, men fortfarande ruskigt kallt.

Pulsa får du nog göra även med norska förutsägelser ;-)
Agneta
Pysselmyra