söndag 30 november 2008

Ja, nu är jag åter efter en lång bilfärd. Egentligen skall man inte klaga - men det är tröttsamt att köra 60-70 mil på en dag - men vägen mella Rödby och Helsingör har blivit som en dröm. De är klara med det mesta arbetet i Köpenhamn. När vi åkte ner till utställningen, fredag eftermiddag, till en by som hette Nästved bestämde jag mig för att sätta på GPS:en, i första hand för att vi skulle hitta hotellet - men tyvärr fanns inte gatan där hotellet låg hos "tanten", men ok vi fortsatta att ha den på. Och varje gång fascineras jag av att "tanten" talar om för mig vad som är rätt eller fel. Jag dömde hundar i Mellansverige för någon månad sedan och då sa "tanten" att jag skulle ta av till vänster. Jag blev misstänksam men följde hennes råd med fingrarna i kors - men hon hade rätt. Jag kom direkt på utställningsplatsen. Nåväl det var inte det jag skulle berätta. Visserligen är min "tant" utrustad med något föråldrade kartor - men ändå. Hon började vid färjeterminalen i Helsingborg tala om för mig att jag skulle göra en u-sväng. Tyvärr så var det staket mellan vår väg och de som lämnade skeppet, så denna gång trodde jag inte på henne. När vi närmade oss kajen så säger "tanten" att jag bör göra en u-sväng om så är möjligt! Jag insåg att detta inte var realistiskt då kajkanten var väldigt nära, så istället bestämde jag mig för att åka upp på färjan och där stängde jag helt sonika ner henne. Efter båtfärden tryckte vi på on igen och då var hon tyst hela vägen till Nästved. Ok men så sur behöver man väl inte bli. GPS i all sin ära men ibland får sunda förnuftet styra - och vad gör man då? Jo, man frågar någon annan än "tanten" efter vägen till hotellet och det gick bra.

Inga kommentarer: