söndag 25 januari 2009

Vit hare, havsörn och ko med kalv

Är hemkommen från helgens jakt eller rättare sagt dagens jakt. Vi har haft Pejlas brorsa Påminuten alias Lukas på besök. Hundarna hade bra jakter igår. Idag jagade Sikta åter igen i snäva bukter och var lite efter så när Garmin visade att hon var 150 m bort så visslade jag in henne. Före inkallningen kom en svenskhare över hygget. Det är något visst att se dem. Nästan lite overkligt med den vita färgen mot det gråa hygget. Vi förflyttade oss ner mot sjön och över mig seglade havsörnen. Det var alldeles vindstilla och tyst idag, så djuren visste säkert var vi var, och jag kände mig iakttagen och där står en liten satt älgko och tittar stint på mig från ungefär 100 m. Bosse är inne i såten med sin ungtik Tassa. Älgen springer neråt och som ett jehu över grusvägen tätt följd av sin kalv. Magnus ser rådjur. Kan det bli bättre än så här? Man är priviligierad som får bo här och uppleva dessa ting i stället för krig och elände. Det tänker jag ofta på när vi är nere i jaktstugan. Mornarna med soluppgång och roddbåten i sjön, den absoluta stillheten och senare god mat och dryck. Det är något visst med Sverige och vi borde be till Allah/Gud/Buddah och tacka dem för att vi får bo här!

Inga kommentarer: