söndag 26 juli 2009

Jag gör som Tina - gott, gott


Jag knycker recept när de är bra, men för det mesta improviserar jag. Har i helgen varit ute och plockat si så där 30 l kantareller. Och för att ni ska förstå skillnaden mellan "vanlig" kantarell och blek, lägger jag till detta foto. Svamphatten som har tändsticksasken i sig är inte den största jag plockat. En gång fick jag bara plats med 20 kantareller i korgen.

Vad gör jag med alla svampar? Jo ger bort till höger och vänster. Och det är gott med paj. Det bästa pajreceptskalet jag vet är det Tina Nordström har snott av en kompis och som står i en av hennes kokböcker. Suveränt!

50 gr smör rumstempererat

4 del vetemjöl

1 och en halv dcl mjölk

2 tsk bakpulver

Släng alltsammans i en matberedare tills det blir en klump. Tag upp och antingen kavla eller som jag gör tryck ut i en form.

Sedan kan man antingen steka kantareller och köttfärs eller steka kantareller, tärna rökt skinka, lök och hälla på en äggstanning och ost - eller som Tina gör hälla på creme fraiche blandat med lite majonnäs. Gott, gott. Bra att ha i frysen som jobbarmat

Inga kommentarer: