onsdag 11 februari 2009

Kräftor

När jag skrev ner receptet på svampsoppan kom jag att tänka på mina alldeles favorita kräftor. Vi fångar själva och då lägger man i frysen, och till slut blir man ju lite less på dem och då gör man så här i stället:

Tina kräftorna. Sätt ugnen på 275 grader. Dela kräftorna längs med ryggraden och ta bort den svarta lilla "tråden". Lägg dem i en ugnsform med köttet uppåt. Tätt, tätt. Blanda ett halvt dricksglas med olivolja, timjan ca 1 msk, som krossas lite lätt i handen för att få mer arom, samt 2 pressade vitlöksklyftor. Pensla detta rikligt över kräftorna (det börjar redan vattnas i munnen). Sätt in dem i den heta ugnen ca 3-4 min. Klart! Ha ett vitt gott bröd till för att kunna få upp den goda oljan med. Mums!. Har ni många kräftor så sätt in dem i omgångar då håller de sig lite varmare medan ni sörplar i er det goda. Jag lovar en smakupplevelse! Jag har aldrig provat detta recept på "köpekräftor" men tror att det nog kan höja upplevelsen. Vi kör detta ofta som "natta-mat" för allt kan ju förberedas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan Farbror!

Thord här, ville bara säga hej och att det är imponerande att finna dig på internet med en egen kennelsida. Även en blogg till och med!
Dessutom så får ja tacka för kräftorna, farsan hade halva frysan full av dem, så det blev ett kalas.

Hoppas att är bra!

Thord.