tisdag 24 februari 2009

Snart är det sommar!

Det är bara ca en månad kvar till sommarsolståndet, och det märks redan att kvällarna blivit ljusare. Så jag har kommit på en alldeles förträfflig sak man kan göra nu på våren. Gå och vaccinera sig mot TBE (inte sedan utan nu).

När sommaren kommer, kommer också de små otäcka fästingarna fram. Tycker inte ni skall göra som jag dvs vänta tills man haft det och sedan bli immun för all framtid. Så här står det att läsa i en av alla länkar jag nu skickar till er:

...Ungefär var tredje smittad blir sjuk igen en till två veckor senare med feber, huvudvärk och andra symtom på hjärnhinneinflammation och hjärninflammation (encephalit). Dessa symtom är illamående, yrsel, ljuskänslighet och ibland nackstelhet. Man kan även få svårt att gå, talrubbningar och koncentrations- eller minnesstörningar. Var tionde drabbad får dessutom olika förlamningssymtom....

Tänk själva, jag lovar, att det inte var trevlig med hjärnhinneinflammation eller minnesrubbningar. Ringde om samma sak två ggr utan att veta om det. Jag hade ändå tur som inte blev rullstolsbunden, dog eller blev ljud/ljuskänslig - så gör slag i saken nu!

Här kommer några bra länkar:

>>> Vårdguiden
>>> Sjukvårdsrådgivningen
>>> Borelia och TBE förenignen i Sverige

Visste ni förresten att hundar också kan få TBE?
>>>se denna artikel

Inga kommentarer: