onsdag 11 februari 2009

Svampsoppa

Nu är det så många som tjatar på mig att jag ska lägga ut receptet på min "tidskrävande" svampsoppa - så här kommer den.
Tag en rejäl näve (dvs inte en fruntimmersnäve) torkade trattkantareller och lägg i blöt ca 15 min.
Finhacka en gul lök och två vitlöksklyftor. När svampen är mjuk krama ur den ordentligt och hacka även den - men ganska grovt. Fräs allt i lite smör i en kastrull. Obs ska ej brynas. Häll på 5 dl grädde och ca 3 dl vatten och släng i 1-2 grönsaksbuljongtärningar. Låt småputtra i ca 10 min. Färdigt. Gott som förrätt eller som lunch tillsammans med ett gott bröd.

Vet ni förresten att det inte var förrän för några år sedan som jag fattade att den "stora" förpackningen grädde innehöll 5 dl! Jag har alltid trott att det var 3 dl - så mycket grädde extra har det blivit under årens lopp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det märks då inte på figuren i alla fall, fniss!