fredag 19 december 2008

Julmat

Ja, jag tycker om att laga mat. Jag älskar julen för då får jag tag på färsk grönkål! Jul och nyår är vi i jaktstugan. Det här året har vi införskaffat en "redig" ugn, vilket underlättar, men nu ska jag ge er ett förslag på grönkål. I Sverige verkar det som om man bara äter grönkål som soppa eller till jul, halländsk långkål. Gör som jag köp massor till jul , koka med några buljongtärningar, hacka eller snabbmixa, kyl i lagom doser och frys in - sedan har man grönkål länge! Koka potatis, häll på en påse grönkål, gör potatismos av det. I Tyskland kokas grönkål tillsammans med rökt fläsk, men det räcker med buljongtärning och är gott att äta med kryddiga korvar, lägg m m. Jag "toppar" alltid moset med Dijon-senap. Mums! Glömde skriva att grönkål är nyttigt. Men det behöver man inte bry sig om under denna helgen. Det andra jag har puttrande på spisen för tillfället är "sötsura revben", i stället för de där flottiga sakerna som kommer från ugnen, kokar jag dem i en svag ättikslag tillsammans med salt, socker, kryddpeppar, svartpeppar (korn) lagerblad och morötter. Det får koka länge, länge. Tills benen nästan släpper. Kyl och låt stå. Det brukar bli gele självmant annars ta in några gelantinblad. Mums,, mums. Sånt här gjorde min saliga mamma. Förresten hade hon ett recept på bruna bönor också, men det kommer en annan gång.

Inga kommentarer: