tisdag 16 december 2008

Särskilda rasspecifika domaranvisningar

efter vår exteriördomarkonferens har det nu kommit ett pm till oss domare om raser som vi ska kontrollera lite bättre - allt för att få en sundare hund. Personligen tycker jag detta är ett jättebra initiativ. När det gäller min ras Artesienen så står det att rasen är föremål för observandum: vad är nu det? Jo i rasen förekommer dåligt utvecklade bröstkorgar och rörelsestörningar p g a alltför fransyskt framställ (för er som inte kan terminologin alltför krokiga) och trampdynor med ofullständig markkontakt. Vad är nu detta undrar kanske ni? Jo det är ett sätt att få domarna att inse att dessa fel finns och att vi ska vara uppmärksamma på felen. På något sätt talar kennelklubben om att domarna och uppfödarna måste gå hand i hand och att det är otroligt viktig att domare känner till fel och brister och slår ner på sånt som kan vara till besvär för hunden när den jagar. För nog måste väl alla tycka att en alltför fransysk benställning ställer till besvär i skogen (har själv sett det) och att en dålig bröstkorg inte gagnar en hundraprocentig jakt i skogen med allt vad det innebär av påfrestning när det gäller hjärta lungor m m som faktiskt finns innanför bröstkorgen. Jag skulle aldrig använda en hane i min avel med tassar som står rätt ut utan markkontakt eller som har en bröstkorg som är deformerad. Har ni synpunkter? Jag har tagit bort spärren för inlägg så det är fritt att skriva.

Inga kommentarer: