torsdag 11 december 2008

Tro på dina medmänniskor!


Eller är jag dum?

Nä. Står i Tyskland, i en danskägd affär, i kön till betalning av varor. Det uppstår lite väntetid.
Oj, kunderna före oss kan inte betala. Deras kontokort medger inte betalning. Klockan var fem i sex och sex skulle man stänga. De lät i alla fall mannen bege sig till en automat - men inte heller det funkade. Så det gällde att tänka snabbt. Jag hade ju mitt kreditkort, det kanske gick? Paret skramlar ihop pengar och resten betalas via mitt konto. I kön skriver vi en skuldesedel (om den nu är giltig?). Vi, d v s Christina och jag åker hem. På jobbet förfasar man sig. Hur kan man låna ut pengar till någon som man inte känner? Men det gör ju ockrare och bankmän varje dag. Idag kom det en fantastisk hälsning från paret - en jättestor julgrupp som bara var så fin! Och en text som avslutas med att de kommer att utbringa många skålar för mig. Det värmde mycket och det är en ära att få låna ut pengar till ärligt folk. Jag tror på mänskligheten och önskar alla en god jul.

Inga kommentarer: